Brief for Hazelwood S.D. v. Kuhlmeier

Citation:  Hazelwood S.D. et al. v. Kuhlmeier et al.




No. 86-836


     Supreme Court of the United States




484 US 260

Issue:  The extent to which educators may exercise editorial control over the contents of a high school newspaper produced as part of the school’s journalism curriculum.

Facts:  Hazelwood East High School in Missouri publishes a school newspaper called The Spectrum, which was written and edited by the school’s Journalism II class.  The funds needed to operate the publication were allocated by the school board:  $4,668.50 for printing alone while the Journalism class raised $1,166.84 on their own to cover any additional expenses.  During the spring of 1983 Howard Emerson (who had recently taken over for the previous Journalism instructor) submits proofs of the publication to the school principal Robert Eugene Reynolds.  Principal Reynolds had concerns over two of the articles:  one discussing student pregnancy and another discussing divorce.  Principal Reynolds stated that he was concerned with the identities of the girls in the pregnancy story becoming public even though names were never used.  Additionally, Principal Reynolds was concerned about the use of student’s names in the story on divorce without the parents having an opportunity to respond to the charges.  Mr. Emerson (the journalism instructor) had actually deleted the students names, however, Principal Reynolds was never made aware of this or given a copy with the student’s names deleted.  Principal Reynolds, feeling there was an inadequate amount of time to change the articles, instructed Mr. Emerson to withhold the two articles from the publication.  Three students who served as staff members on The Spectrum filed suit against the school district in the US District Court for the Eastern District of Maryland.  Plaintiffs were seeking a declaration of the violation of their First Amendment rights and monetary damages.  The District Court found no violation of the First Amendment.  The case is then appealed to the Court of Appeals for the eighth circuit where it is reversed.

Finding of the Court:  The Court rules that Principal Reynolds was justified in concluding that these two articles were not suitable for publication.  In addition, the Court found that Principal Reynolds’ decision to delete two pages instead of modifying said pages was valid in the context of the situation as he saw it.

Reasoning:  It is true that students in public schools do not “shed their constitutional rights to freedom of speech or expression at the schoolhouse gate,” however, this is not absolute.  The first issue addressed is whether a school Principal can decide what is or isn’t acceptable in a school publication.  Board policy was clear in stating that “school sponsored publications are developed within the adopted curriculum and its’ educational implications in regular classroom activities.”  This policy and previous actions make it clear that this publication was not a free publication, but something that only existed because of the District/School Board.

